Art’s failure to generate urban
renewal: Lessons from Jerusalem
(2017)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: Based on fieldwork conducted in a seam line neighbourhood in Jerusalem, this article contributes to the ongoing discourse on art in public spaces as a generator of urban renewal. The article suggests that re-thinking this convention from a Global South perspective would enable us to critically discuss the relation between art in public spaces and urban renewal. This research shows how site-specific intervention art activities had produced a conflict that consequently led to the expulsion of the artists group from the neighbourhood. Three theoretical concepts from Hannah Arendt’s work were used in the analysis of the results: political/social, action and public realm. This article claims that the artists’ group has aspired to be simultaneously ‘social’ and ‘political’: by means of a political act they wished to create a ‘dialogue’ and a ‘meeting point’ with Palestinians residing in East Musrara. Every attempt to be simultaneously political and social was perceived by the neighbourhood representatives as deceitful and threatening.
Labor agencies and the temporality of struggles: A comparative study in the Israeli periphery
(2016)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: In November 2011, workers of Peri HaGalil (PG) – a factory in
the town of Hatzor – protested outside the Israeli Knesset against
the owners’ plan to lay off fifty of them. The demonstration was
part of a campaign to pressure Members of Knesset (MKs) to
approve the transfer of a 12 million New Israeli Shekels (NIS) grant
that would prevent its closure. Inside the hall, the Chairman of the
Workers’ Board pleaded with MKs to prove their solidarity with
workers by voting in favor. Speaking passionately, Mr. Haziza
asked, ‘What did we ask for? Give [us] the right to work’
(Committee on the Economy, 2012: 11). Later that week, having
received financial assurances from the government, the owners
reversed their plan and workers returned to work. The Minister
of Industry, Trade and Labor (MOITAL) explained the decision, ‘It
was clear to me that closing the plant would be a death blow to
the town’ (Yefet and Avital, 2012).
Strongholding the Synagogue to Stronghold the City: Urban‐Religious Configurations in an Israeli Mixed‐City
(2016)
Authors: Moriel Ram, Meirav Aharon-Gutman
Abstract: This article explores the geopolitical significance of public religious institutions and the ways in which it has corresponded to changes in their urban environment. Based on a spatial analysis and ethnography of urban synagogues in the northern Israeli mixed city of Acre that were established and constructed by communities of Jewish immigrants from North African countries, we demonstrate how significant shifts in the city’s demographic pattern and landscape have affected these institutions’ ascribed functions and meanings. We theorise this dynamic as ‘strongholding’, or, more specifically, strongholding the synagogue as a means of strongholding the city. The formation of the synagogue as a stronghold is enacted through a dual configuration process by which the religious legitimacy, which the synagogue bestows on those who maintain it, is interwoven into a broader urban sociopolitical struggle to claim a presence in the city.
Holy city: between workplace and work of the place
עבודת המקום בעיר צפת: בין מרכז דתי לפריפריה מדינתית
(2015 Hebrew | Israeli Sociology 17(1) : 57-78)
Authors: Noga Shani, Meirav Aharon-Gutman
Abstract: ערי קודש מייצרות מרכזיות דתית ומהוות אבן שואבת מבחינה כלכלית, פוליטית וחברתית. עם הקמתה של מדינת ישראל חל שינוי במעמדן של ערי הקודש שבה והן הפכו לערים פריפריאליות. המושגים היחסיים “מרכז” ו”פריפריה” איבדו מכוחם והפכו למושגים אבסולוטיים, תלויי תרבות, המתארים מציאות עירונית ובה בעת משעתקים אותה. באמצעות מחקר אתנוגרפי עירוני שנערך בקרב חסידות ברסלב בצפת אנו מתעדות את מעמדן של ערי הקודש, שהן בה בעת מרכז רוחני ופריפריה מדינתית. את המורכבות הזאת ניתחנו באמצעות המושג “עבודת המקום”. עבודת המקום, כשהיא מתפרשת כעבודת האל, מחזקת את המקום כמרכז קדוש; בו בזמן היא מגבילה את יכולתם של הפרטים לעבוד בשוק העבודה, ובכך היא מנציחה את מעמדו של מקום כפריפריה מדינתית. באמצעות ניתוח זה אנו מערערות על ההגדרות המקובלות של מרכז ופריפריה ומשרטטות מפת קואורדינטות אחרת, המאפשרת להגדיר מחדש את המושגים מרכז ופריפריה ובכך להשיב להם את כוחם היחסי.
The iron cage of ethnicity: Ethnic urban enclaves and the challenge of urban design
(2013 | Urban Design international advance online publication | 2 October 2013; doi:10.1057/udi.2013.20)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: This article describes and analyzes the social construction of the urban space of an immigrant city, with a special focus on ethnic enclaves, by bringing together the languages of urban design and urban-social research. The case of Ashdod has brought me to question the existing theoretical toolbox of social research, with its discourse of segregation–integration and multicultural theory. Following the career of the ethnic category at the junction between city planning and urban history and the way people consume the city’s structure, it is argued that the purpose of the narratives spoken in the center of a modern Israeli city is to pave a way into the heart of the imagined community. Having failed in their efforts to belong as equals, Israel’s immigrants have adopted a strategy termed here ‘distinct participation’. Analyzing their conduct and actions, it is concluded that in order to belong to the national community, they must first become different, and that nothing says ‘different’ better than ethnicity. This is the iron cage of ethnicity: ethnicity is not only distinctive and compartmentalizing; it is also a laissez-passer. These insights shed new light on the ongoing research into ethnic enclaves in immigrant cities and challenge the role of urban designers that act and involve in cities of immigrants.
It will be quiet enough when we’re dead – now is the time to live
״שקט יהיה לנו מספיק כשנמות – עכשיו הזמן לחיות״: בין תכנון העיר המודרנית והחיים בה
(2009 | Between planning the modern city and living in it. Planning Theory and Practice 10(2): 213-231)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: ההפרדה בין תעשייה, מסחר ומגורים (zoning – (עמדה בלב התכנון העירוני המודרניסטי. ביקורת על תפיסה זו רווחת בקרב מתכנני ערים וארכיטקטים מזה עשרים שנה. עם זאת, ביקורת על הגיון תכנוני זה לא שינתה את המרחב העירוני הקיים וגם לא חלחלה אל התכנון העתידי של העיר. לטענתי, לא ניתן להבין את חווית המרחב הישראלי בלי להבין את הגיון התכנון בהפרדה ואת אסטרטגיות החיים של העולים – מהגרים החיים בתוכו. בהסתמך על שלוש שנות מחקר שדה בעיר אשדוד אשרטט את המרחב העירוני בטווח שבין מקרו – סדר (zoning (ובין המיקרו סדר (חיי היום יום של תושבי העיר). במאמר זה אביא שלוש דוגמאות אתנוגראפיות מן העבר ומן ההווה העירוני אשר מאירים את האופן בו צורכים אנשים את המבנה (במובנו הפיזי ובמובנו כמבנה חברתי – כאחד). על סמך דיווחים אלה אטען כי תושביה – מהגריה של העיר אינם קוראים תיגר על עצם החיים בעיר מתוכננת. הם ניכסו את השיכון, את הרבעים, את המבנה העירוני הפיזי ויצקו בו הגדרות משלהם ל”בית”, “משפחה”, “עבודה”, “צריכה” ו”ייצור”. התפקוד שלהם במרחב העירוני המתוכנן לא עיצב אותם מחדש כאנשים חדשים, כפי שראו המתכננים בעיני רוחם. אלא אופן צריכתם את המרחב העירוני המתוכנן יצר בו טרנספורמציות והציף על פני השטח הגדרות חדשות של סדר חברתי ואגב כך הטיל ספק באפקטיביות של הגדרות “הטוב המשותף” כפי שנוסחו על ידי אליטות פרופסיונאליות.
The iron cage of ethnicity
כלוב הברזל של האתניות
(2010 | Israeli Sociology 12(1): 181-210)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: עיר הלאום המודרנית אשדוד רוויה במופעים תרבותיים–פוליטיים הנתפסים אישור נוסף לתיאוריה הרב תרבותית. במאמר זה, הנשען על המסורת של סוציולוגיה ואנתרופולוגיה אורבנית, תחום דעת המבקש לקשור בין מבנים פיזיים למבנים תרבותיים, אטען שחרשי התרבות, מפיקי הזיכרון מקרב הקבוצות החברתיות באשדוד אינם מבקשים להיבדל וליצור חלופה לנרטיב המרכזי. שלא כצפוי, פעולות הזיכרון וההנצחה של קבוצות אלה הן דווקא אמצעי להשתייך לקהילת הלאום. עוליה–מהגריה של מדינת ישראל בפתחו של האלף השלישי, לאחר שכשלו ניסיונותיהם לתבוע ולקבל שייכות כשווים, אימצו אסטרטגיה שאותה אכנה ”השתתפות מובחנת“. מניתוח פעולותיהם עולה שכדי להשתייך לקהילת הלאום הם חייבים להיבדל תחילה, ואין פעולת היבדלות יעילה מזו האתנית. זהו כלוב הברזל של האתניות: האתניות אינה רק קטגוריה מבחינה ומדירה אלא כרטיס כניסה, אישור מעבר חברתי, מוסדי ופוליטי.
Triumph of the system: on De-mocratization in planned migrant city
“ניצחון השיטה”: מאזרחות “ראויה” לאזרחות מנכסת בעיר מהגרים מתוכננת
(2008 | Israeli Sociology 9(2): 413-441)
Authors: Meirav Aharon-Gutman
Abstract: בשנות המחקר, 2000-2004 ,עמד הליכוד בשיא כוחו, הן בזירה הארצית והן בשדה המחקר, אשדוד. דווקא אז הפך למושא ללעג ולביקורת ציבורית נוקבת. אשאל כיצד נוצר פער זה בין כוחו האלקטורלי של הליכוד לבין הונו הסימבולי? על סמך חקירה אתנוגרפית אטען כי ”ניצחון השיטה“ ־ אימוץ האזרחות ה”ראויה“ (citizenship appropriate (־ יצר תרבות פוליטית חדשה: אזרחות מנכסת )citizenship appropriating .)אזרחות זו נוצרת בשלושה שלבים: בשלב הראשון מאמצים האנשים את המודלים הראויים )פעילות במפלגה, בחירות(; בשלב השני נוצרת הפרדה בין צורה לתוכן והכלים הראויים נטענים בתוכן חדש מטעמים של דת, שפה והקשרים כלכליים וסוציו–היסטוריים; בשלב השלישי מתגבשת האזרחות המנכסת, ונוצרת שפה חדשה–ישנה ומופעים חדשים–ישנים של צבירת כוח )טופסי מתפקדים, מחנות ורשימות עצמאיות(. מודל זה מציע ביקורת על התרבות הפוליטית המודרנית ועל מה שהייתה עבור מהגריה של עיר הלאום המודרנית.
Classic, Mizrachi Orchestra
(2008 | Theory and Criticism 33: 131-159)
Authors: Meirav Aharon-Gutman